• دوشنبه ۱۴ اسفند ماه، ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۶
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 9612-29389-5
  • خبرنگار : 9
  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

دیپلماسی فرهنگی نیاز به چابک سازی دارد

عضو هیات علمی دانشگاه گیلان با بیان اینکه دیپلماسی فرهنگی ایران در عرصه بین الملل جای کار دارد و به چابکسازی در دیپلماسی فرهنگی نیاز داریم،گفت:دیپلماسی فرهنگی شامل توانایی نفوذ بر دیگران برای انجام یا ممانعت از انجام کار می باشد.

به گزارش ایسنا - منطقه گیلان،دکتر رضا سیمبر امروز در همایش «دیپلماسی فرهنگی در انقلاب اسلامی» که به همت جهاددانشگاهی در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد،اظهار کرد:با توجه به جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان دیدگاه های مختلفی نسبت به دیپلماسی فرهنگی وجود دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه گیلان،با بیان اینکه دیپلماسی فرهنگی از دو منظر سخت افزاری و نرم افزاری مطرح است،افزود: واژه دیپلماسی سوای کلمه قدرت و نفوذ نیست بلکه همواره با واژه قدرت عجین شده و زمانی موثر است که عوامل قدرت را داشته باشد.

وی با بیان اینکه مقوله فرهنگی با رکن قدرت نرم آمیخته است،گفت:دیپلماسی فرهنگی شامل توانایی نفوذ بر دیگران برای انجام یا ممانعت از انجام کار می باشد،به عبارتی تلاش برای نفوذ و تاثیرگذاری بر رفتار جامعه و مخاطب است.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد:دنیای امروز،دنیای قدرت نرم خصوصا در مبادله اندیشه ها است؛ارزش های فکری،اطلاعات رسانه،هنر،سنت و حتی محیط زیست در دسته بندی دیپلماسی فرهنگی قرار می گیرد.

سیمبر،با بیان اینکه مفهوم شهروندی نیز در دیپلماسی فرهنگی بسیار حائز اهمیت است،افزود:با توجه به اینکه در دیپلماسی فرهنگی نظام ملت و کشورها حاکم است لذا این دیپلماسی بیشتر به دنبال ترویج ارزش ها و تامین منافع ملی از طریق نفوذ در همه لایه های اجتماعی است؛نفوذ از این جهت که بهتر بتوانند منابع را به دست آورند.

وی با بیان اینکه دیپلماسی فرهنگی در حوزه اجرای خود اشکال مختلفی دارد و تمام مکانیسم ها به دنبال یک تصویر برای انجام امور فرهنگی در کشور است،اضافه کرد:تبادل دانشگاهیان،تبادلات فرهنگی،اعزام مبلغین فرهنگی،رسانه ها و فضای مجازی،نشر مکتوب و گسترش سمن ها و سازمان های غیردولتی از اشکال مختلف دیپلماسی فرهنگی است.

عضو هیات علمی دانشگاه گیلان بیان کرد:تاثیرگذاری دیپلماسی فرهنگی نیازمند شناخت عوامل شکل دهنده است،عوامل شکل دهنده شامل نهادهای اجتماعی نظیر خانواده، تعلیم و تربیت، حقوق، اخلاق و... است.

این مدرس دانشگاه گیلان، با بیان اینکه تعریف فرهنگ در واقع ترکیب نهادها و قواعد اجتماعی با تاکید بر نگرش های انسانی است،خاطرنشان کرد:در اینجا نگرش را از عوامل معرفتی می دانیم که متاثر از ساحت انسانی است و کردار و گفتار را در بر می گیرد. آنچه که در تئوری دیپلماسی مطرح می کنیم تعلق به گروه های اجتماعی و کشش های مختلف بین فرد و اجتماع را شکل می دهد؛هرگونه تحلیل مناسب،نیازمند شناخت مناسب از دو طرف است،عوامل موثر در رفتار انسان ها دارای تبعیت روانشناختی است.

سیمبر، با بیان اینکه انقلاب در دیپلماسی فرهنگی جایگاه ویژه ای دارد،اضافه کرد:موضوع انقلاب در ایران تاکیدی بر بازگشت معناگرایی است؛انقلاب ایران با توجه به تاکیداتی که در نگرش معرفتی این گفتمان وجود دارد، امروزه از دو منظر ساحتی و معرفتی مورد حمله قرار می گیرد.

وی افزود:نگاه ساحتی و معرفتی ایران مبتنی بر معرفت شیعه و توامان با عقل و شریعت است؛هرگونه دیپلماسی شکل گیری در این نظام نمی تواند جدای از تفکر شیعه باشد. ما به مباحث عجین بودن و آمیخته بودن عقل، تجربه و شریعت تاکید داریم.

عضو هیات علمی دانشگاه گیلان بیان کرد:در حوزه جهان اسلام خاتمیت را در شریعت عنوان می کنند که بر عقل تاکید دارد، اما غرب گراها که سکولار هستند کلا شریعت را قبول ندارند و بر این باورند که انسان دوره معاصر خود می تواند انتخاب کننده باشد.

این مدرس دانشگاه گیلان تصریح کرد:گفتمان انقلاب اسلامی بعد از هخامنشیان اولین بار است که عمق استراتژیک خوبی پیدا کرده و در تاریخ بی سابقه است.در دوره ای که ناوهای آمریکایی موشک های خود را به سمت کشور هدف گرفته اند نیاز است که در خارج از مرزها با دشمن مقابله کنیم.

وی با بیان اینکه گفتمان شیعه معتدل است،خاطرنشان کرد:در دیپلماسی فرهنگی دال مرکزی داریم که همان اسلام گرایی است و مفصل بندی آن شامل عدالت محوری، استقلال طلبی، امت واحده،مردم سالاری و استکبارستیزی می باشد و همیشه در گفتمان ها به عنوان وجه اشتراک مورد استفاده قرار می گیرد.

سیمبر تصریح کرد:ما نمی توانیم دنیای پیرامون خود را فراموش کنیم و تعامل فکری را نادیده بگیریم لذا تقویت ساحت های فکری در گفتگوها مهم است. در دیپلماسی فرهنگی باید حوزه ها را تفکیک کنیم و نباید پراکنده کاری داشته باشیم، زیرا مصیبت آفرین است.

عضو هیات علمی دانشگاه گیلان ادامه داد:ایران در بحران های مختلف زنده مانده اما اگر ثروت ملی خود را افزایش دهیم و ثروت سازی کنیم قطعا دیپلماسی فرهنگی موثرتری خواهیم داشت، بدون توانمندی موفق نخواهیم شد.

وی با بیان اینکه دنیای فعلی علی رغم شعارها،خیلی موارد قابل باور نیست،اضافه کرد:ما دموکراسی سازی خود را داریم و با چالش های زیادی در کشور مواجه هستیم اما گفتمان انقلاب اسلامی با دال مرکزی و هویت سازی می تواند به عنوان قدرت آفرین مطرح باشد که نیازمند توانمندسازی است.محور ما آمریکا ستیزی نیست و این اشتباه تاکتیکی در حرف هاست بلکه مشکل ما ایران ستیزی آنهاست، نمونه آخر آن هم برجام است.

سیمبر گفت:دیپلماسی فرهنگی ایران در عرصه بین الملل خیلی ضعیف است و به چابکسازی در دیپلماسی فرهنگی نیاز داریم و نیازمند تغییر تفکری در دستگاه دیپلماسی هستیم.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: