• شنبه ۲۳ دی ماه، ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۴
  • دسته بندی : اقتصادی
  • کد خبر : 9610-5590-5
  • خبرنگار : 13
  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

آغاز رسمی انجام عملیات تزانزیت در بندر آستارا با جابجایی کالا بین ترکیه و آذربایجان

رئیس اداره بندر و دریانوردی آستارا از آغاز رسمی انجام عملیات تزانزیت کالا در بندر آستارا با ارسال محموله سرامیک از مبدأ کشور ترکیه به مقصد جمهوری آذربایجان خبر داد.

به گزارش ایسنا – منطقه گیلان ، محمود میرنبیلی ، در جمع خبرنگاران خبرگزاری ها اظهار کرد: برای نخستین بار ، محموله سرامیک ترانزیتی از کشور ترکیه به میزان 73 تن در بندر تجاری آستارا توسط بخش خصوصی تخلیه و به شناور ایرانی بارگیری شد.

وی با بیان اینکه محموله ترانزیتی مذکور از مرز ورودی بازرگان وارد کشور شده است، ادامه داد: پس از تخلیه و بارگیری این محموله از بندر آستارا با رعایت کلیه رویه های قانونی گمرکی به مقصد بندر هوسان جمهوری آذربایجان ترانزیت گردید.

وی با قدردانی از زحمات و همکاری های اداره کل گمرک آستارا در راستای توسعه هر چه بیشتر بندر آستارا، خاطر نشان کرد: با صدور کد گمرکی مختص منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا شاهد شتاب گرفتن ترانزیت کالا از مسیر شرق به غرب ، به ویژه از کشور ترکیه به مقاصد کشورهای حاشیه دریای خزر از طریق بندر آستارا خواهیم بود.

میرنبیلی با اشاره به افزایش میزان صادرات از بندر تجاری آستارا در 9 ماهه نخست سالجاری تصریح کرد: در این مدت بیش از 56 هزار تن انواع کالا از قبیل مصالح ساختمانی ، مواد معدنی و پتروشیمی از این بندر به بنادر حاشیه دریای خزر صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 87 درصد افزایش را نشان می دهد.

وی نزدیکی بندر مرزی  آستارا به بندر باکو ، بندر آستراخان ، ماخاچ‌کالا و اولیا را از ویژگی‌های ممتاز بندر تجاری آستارا عنوان کرد و گفت: بیشترین حجم صادرات از کشور ترکیه به جمهوری آذربایجان از طریق کشور گرجستان صورت می گیرد و در صورت ارائه تسهیلات و روان شدن روند ترانزیت از این بندر سهم کشور ما از این مسیر ترانزیت افزایش پیدا خواهد کرد.

به گزارش ایسنا ، لازم به توضیح است ، میزان میانگین ترانزیت سالانه طی دوره 10 ساله (1384- 1394) حدود 11 میلیون تن کالا بوده که این میزان در سال 95 با کاهش 30 درصدی مواجه شده است.

با معرفی بندر آستارا به عنوان یکی از مسیرهای بهینه ترانزیت کالاهای کشور ترکیه به کشورهای حاشیه دریای خزر، این مسیر می تواند سبب افزایش میزان ترانزیت کالا از کشور و بازگرداندن سهم از دست رفته آن به کشور باشد.

یکی از مهمترین مشکلات بندر تجاری آستارا عدم صدور کد گمرکی منطقه ویژه اقتصادی می باشد که همین امر سبب می گردد انجام عملیات ترانزیت و صادرات با بروکراسی بیشتری صورت پذیرد که ضروری است گمرک ایران نسبت به رفع این مشکل اقدام نماید.

عملیات احداث بندر تجاری آستارا در فروردین ماه سال ۱۳۸۸ توسط شرکت خدمات بندری و دریایی کاوه آغاز شد و فاز نخست آن در فروردین ماه ۱۳۹۲ به بهره برداری رسید.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: