• سه شنبه ۱۹ دی ماه، ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵
  • دسته بندی : اقتصادی
  • کد خبر : 9610-3790-5
  • خبرنگار : 2
  • منبع خبر : رشت

بهره‌برداری از راه‌آهن «قزوین-رشت» تا پایان سال

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه یکی از تعهدات دولت اجرای ۹۱۹ کیلومتر شبکه ریلی است، اعلام کرد: راه‌آهن «قزوین - رشت» امسال به اتمام می‌رسد و آماده عبور قطار می‌شود .

به گزارش ایسنا، خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی  اظهار کرد: رئیس‌جمهور در زمان انتخابات و پس‌ازآن در خصوص توسعه شبکه ریلی در کشور قول‌هایی دادند که همه ما متعهد هستیم برای اجرای آن‌ها تلاش کنیم تا اعتماد مردم به‌نظام بیشتر شود .

وی افزود: یکی از تعهدات دولت اجرای ۹۱۹ کیلومتر شبکه ریلی است که مهم‌ترین پروژه آن راه‌آهن قزوین به رشت و آستارا و اتصال آن به آذربایجان است که برای ما اهمیت خاصی دارد .

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: تاکنون ۵۱۶ کیلومتر از مجموع ۹۱۹ کیلومتر مسیر ریلی تعهد داده‌شده کشور ریل‌گذاری شده و امیدواریم پروژه راه‌آهن قزوین به رشت نیز تا پایان امسال شاهد عبور قطار باشد .

وی بابیان اینکه تا اتمام این راه، اتوبان قزوین به رشت مسدود می‌شود، اضافه کرد: محور قزوین به رشت برای ما بسیار اهمیت دارد و حجم زیادی از کار انجام‌شده است و تکمیل این پروژه حتی برای کشورهای همسایه و سایر مناطق ازجمله هند برای ترانزیت کالا استراتژیک است و می‌تواند زمان حمل کالا به روسیه و آذربایجان را تا نصف کاهش دهد که در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی قابل‌توجهی خواهد شد .

مدیرعامل شرکت‌های ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور یادآور شد: با هزینه‌های امروز می‌توان گفت پروژه ریلی راه‌آهن قزوین به رشت بیش از ۳ هزار میلیارد تومان هزینه داشته و امسال هم ۳۰۰ میلیارد تومان تزریق‌شده که بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان آن را هزینه کرده‌ایم تا وعده دولت در افتتاح آن عملی شود .

خادمی تصریح کرد: در محدوده ۵۵ کیلومتری اتوبان قزوین به رشت برای نصب تیرهای ۱۰۰ متری برای عبور قطار نیازمند بسته شدن موقت اتوبان هستیم که کار بسیار فنی و پیچیده‌ای است و باید ترافیک نیز مدیریت شود تا مشکلی نداشته باشیم و از مسئولان استان انتظار همراهی داریم .

وی گفت: امسال مصمم هستیم تا قطار را به رشت برسانیم که از مجموع ۱۶۵ کیلومتر مسیر حدود ۱۸ کیلومتر آن باقیمانده که با رفع این مشکل و عبور از اتوبان دیگر دغدغه تکمیل پروژه را نداریم .

خادمی تصریح کرد: هر تیری که باید درروی پل عبوری از روی اتوبان قرار گیرد حدود ۲۵۰ تُن وزن و هرکدام ۱۰۰ متر طول دارد و اگر از این گلوگاه عبور کنیم دغدغه‌ای برای تکمیل نداریم .

وی عنوان کرد: تلاش کرده‌ایم تمامی تجهیزات موردنیاز شبکه ریلی را از داخل تأمین کنیم تا هم اشتغال رونق بگیرد و هم از تولید کشور حمایت شود و این کار شاید گاهی زمان پروژه را کمی طولانی کند که ارزش دارد .

خادمی اضافه کرد: تاکنون برای اجرای طرح‌ها و دلایل فنی دیگر در ۷ مورد اتوبان قزوین به رشت قطع‌شده اما مسدود نشده است و این بار مجبور هستیم که برای حدود ۲۰ روز آن را مسدود کنیم تا عملیات فنی بدون حادثه انجام شود.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: