معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه یکی از تعهدات دولت اجرای ۹۱۹ کیلومتر
شبکه ریلی است، اعلام کرد: راهآهن «قزوین - رشت» امسال به اتمام میرسد و آماده عبور
قطار میشود
.
به گزارش ایسنا، خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: رئیسجمهور
در زمان انتخابات و پسازآن در خصوص توسعه شبکه ریلی در کشور قولهایی دادند که همه
ما متعهد هستیم برای اجرای آنها تلاش کنیم تا اعتماد مردم بهنظام بیشتر شود
.
وی افزود: یکی از تعهدات دولت اجرای ۹۱۹ کیلومتر شبکه ریلی است که مهمترین پروژه
آن راهآهن قزوین به رشت و آستارا و اتصال آن به آذربایجان است که برای ما اهمیت خاصی
دارد
.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: تاکنون ۵۱۶ کیلومتر از مجموع ۹۱۹ کیلومتر
مسیر ریلی تعهد دادهشده کشور ریلگذاری شده و امیدواریم پروژه راهآهن قزوین به رشت
نیز تا پایان امسال شاهد عبور قطار باشد
.
وی بابیان اینکه تا اتمام این راه، اتوبان قزوین به رشت مسدود میشود، اضافه کرد:
محور قزوین به رشت برای ما بسیار اهمیت دارد و حجم زیادی از کار انجامشده است و تکمیل
این پروژه حتی برای کشورهای همسایه و سایر مناطق ازجمله هند برای ترانزیت کالا استراتژیک
است و میتواند زمان حمل کالا به روسیه و آذربایجان را تا نصف کاهش دهد که در هزینهها
نیز صرفهجویی قابلتوجهی خواهد شد
.
مدیرعامل شرکتهای ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور یادآور شد: با هزینههای
امروز میتوان گفت پروژه ریلی راهآهن قزوین به رشت بیش از ۳ هزار میلیارد تومان هزینه
داشته و امسال هم ۳۰۰ میلیارد تومان تزریقشده که بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان آن را هزینه
کردهایم تا وعده دولت در افتتاح آن عملی شود
.
خادمی تصریح کرد: در محدوده ۵۵ کیلومتری اتوبان قزوین به رشت برای نصب تیرهای
۱۰۰ متری برای عبور قطار نیازمند بسته شدن موقت اتوبان هستیم که کار بسیار فنی و پیچیدهای
است و باید ترافیک نیز مدیریت شود تا مشکلی نداشته باشیم و از مسئولان استان انتظار
همراهی داریم
.
وی گفت: امسال مصمم هستیم تا قطار را به رشت برسانیم که از مجموع ۱۶۵ کیلومتر مسیر
حدود ۱۸ کیلومتر آن باقیمانده که با رفع این مشکل و عبور از اتوبان دیگر دغدغه تکمیل
پروژه را نداریم
.
خادمی تصریح کرد: هر تیری که باید درروی پل عبوری از روی اتوبان قرار گیرد حدود
۲۵۰ تُن وزن و هرکدام ۱۰۰ متر طول دارد و اگر از این گلوگاه عبور کنیم دغدغهای برای
تکمیل نداریم
.
وی عنوان کرد: تلاش کردهایم تمامی تجهیزات موردنیاز شبکه ریلی را از داخل تأمین
کنیم تا هم اشتغال رونق بگیرد و هم از تولید کشور حمایت شود و این کار شاید گاهی زمان
پروژه را کمی طولانی کند که ارزش دارد
.
خادمی اضافه کرد: تاکنون برای اجرای طرحها و دلایل فنی دیگر در ۷ مورد اتوبان
قزوین به رشت قطعشده اما مسدود نشده است و این بار مجبور هستیم که برای حدود ۲۰ روز
آن را مسدود کنیم تا عملیات فنی بدون حادثه انجام شود.