• چهارشنبه ۱۱ مرداد ماه، ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۱
  • دسته بندی : اقتصادی
  • کد خبر : 965-2990-5
  • خبرنگار : 21
  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

مجتمع بندری کاسپین موجب کاهش هزینه های تمام شده کالا برای تجار می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه مجتمع بندری کاسپین موجب کاهش هزینه های تمام شده کالا برای تجار می شود، گفت: باید به سرعت نسبت به تکمیل و توسعه زیرساخت های حمل و نقل خود اقدام کنیم چراکه در صورت تعلل منافع حاصل از ترانزیت کالا میان شرق و غرب را از دست می دهیم.

به گزارش ایسنا منطقه گیلان، مهندس رضا مسرور، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در مراسم افتتاح همزمان نمایشگاه های بین المللی صنایع دریایی، دریانوردی، بنادر و شیلات، صیادی و آبزیان که برای نخستین بار در شمال کشور در مرکز همایش ها و نمایشگاه های منطقه برگزار شد با بیان اینکه مجتمع بندری کاسپین موجب کاهش هزینه های تمام شده کالا برای تجار می شود، خواستار توجه به لزوم توسعه زیرساخت های ترانزیتی کشور در دریای خزر شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر توسعه زیر ساخت های بندری و ترانزیتی از سوی کشورهای حاشیه دریای خزر در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: براساس طرح های توسعه ای این کشورها تا سال 2020، جمهوری آذربایجان حجم تخلیه و بارگیری در بنادر خود را به 76 میلیون تن در سال، قزاقستان به 51.5 میلیون تن، ترکمنستان به 37 میلیون تن و روسیه به 31 میلیون تن افزایش می دهند و این در حالی است که براساس آمارهای چند سال اخیر حجم مبادلات کشورهای حاشیه دریای خزر کاهش یافته است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی به بررسی دلایل اجرای طرح های توسعه زیرساخت های بندری از سوی کشورهای حاشیه این دریا پرداخت و گفت: ظرفیت های موجود در کریدور شمال جنوب، طرح جاده ابریشم قرن بیست و یکم چین که از این دریا عبور خواهد کرد، بازار مبادلات تجاری میان کشورهای منطقه خزر که به عنوان مثال حجم تجارت خارجی روسیه در سال گذشته میلادی بیش از 761 میلیارد دلار بوده و ما کمتر از دو درصد آن را به خود اختصاص داده ایم، پتانسیل های موجود در گردشگری دریایی و کشتیرانی مهمترین ظرفیت های دریای خزر است که زمینه سرمایه گذاری بالای کشورهای فوق به منظور توسعه ظرفیت های بندری و ترانزیتی خود طی سال های آینده را به وجود آورده است.

مسرور با تصریح بر اینکه توجه به برنامه های بلند مدت کشورهای منطقه ما را ملزم می کند که در استراتژی های توسعه ای کشور بهره گیری از ظرفیت های فوق دریای خزر را در دستور کار قرار دهیم، افزود: باید به سرعت نسبت به تکمیل و توسعه زیرساخت های حمل و نقل خود اقدام کنیم چراکه در صورت تعلل منافع حاصل از ترانزیت کالا میان شرق و غرب در قالب کریدور جاده ابریشم قرن بیست و یکم را از دست می دهیم.

وی کاهش هزینه های تمام شده برای تجار ایرانی در قیاس با رقبای خود در سطح منطقه را حائز اهمیت اعلام و اضافه کرد: یکی از الزامات کاهش تعرفه ها می باشد که این سازمان به تجار ایرانی نوید کاهش 30 درصدی هزینه های کالایی در مجتمع بندری کاسپین را اعلام می کنیم.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در خصوص ظرفیت های گردشگری دریایی در دریای خزر گفت: سازمان منطقه آزاد انزلی احداث اسکله مارینا را در راستای ایجاد زیرساخت های گردشگری دریایی در دستور کار دارد و تا پایان سال مراحل ساخت اسکله ها و موج شکن های آن از سوی این سازمان و سرمایه گذار بخش خصوصی به اتمام خواهد رسید و این در حالی است که با ساخت اسکله های مارینا در شهرهای بندری استان گیلان و مازندران و ایجاد خطوط کشتیرانی میان آنها ظرفیت بسیار خوبی برای گردشگری دریایی در دریای خزر فراهم می شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به حضور معاون وزیر دفاع و پشتیبانی پیشنهاد همکاری دو جانبه در زمینه ساخت مجموعه کشتی سازی با توجه به در نظر گرفتن 30 هکتار از ظرفیت 200 هکتاری حوضچه آرامش مجتمع بندری کاسپین به بخش کشتی سازی را مطرح کرد و گفت که این پتانسیل برای همکاری دو جانبه با حضور شریک خارجی وجود دارد.

لازم بذکر است؛ در ادامه این مراسم افتتاح جشنواره طبخ غذاهای دریایی نیز در مرکز همایش ها و نمایشگاه های این منطقه با حضور فعالان و علاقمندان به غذاهای دریایی برگزار شد. این نمایشگاه ها از 10 تا ۱۳ مرداد از ساعت ۱۶ الی ۲۱ جهت بازدید عموم در به مرکز همایش ها و نمایشگاه منطقه آزاد انزلی واقع در فاز تجارت و گردشگری منطقه دائر است.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: