• دوشنبه ۱۹ تیر ماه، ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۷
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 964-43889-5
  • خبرنگار : 13
  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

بازیچه ای به نام استیل!

چند روزی است که بهسازی حاشیه استیل عباس آباد بندر مرزی آستارا توسط شهرداری با هدف ایجاد پیست دوچرخه سواری طبیعت، سوژه رسانه های جمعی، به خصوص شبکه های اجتماعی شده است.

 ایسنا، منطقه گیلان، با تهیه گزارشی از اکوسیستم تالاب استیل و نگاهی اجمالی به چگونگی اجرای پروژه شهرداری در حاشیه تالاب فوق، مزایا و مضرات اجرای این طرح را بررسی می کند.

در همین ابتدا باید بیان شود که تالاب استیل با وسعت 138 هکتار در بخش جلگه‌ای غرب استان گیلان و در بین دو روستای غلام محله در شمال و دربند در جنوب واقع شده است و در گویش محلی آستارا به آن «هستل» می‌گویند.

این تالاب از شرق به جاده بین المللی و ترانزیتی آستارا - رشت و هتل بین المللی و از غرب به رشته کوه تالش و قلعه متروکه "تک آغاج" منتهی می شود.

از ویژگی‌های اکوتوریستی منحصر به فرد این تالاب که در سال 1384 به عنوان یکی از پنج منطقه مهم نمونه گردشگری گیلان معرفی شده است می‌توان به واقع شدن در میان کوهپایه، شالیزار و جنگل و وجود درختان زیبای «توسکا» که ریشه آنها در آب شناور است، اشاره کرد.

انواع جانوران از قبیل «نوتریا» نوعی موش جونده مهاجر از روسیه و ماهیانی مانند کپور و آمور در آن زیست دارند و علاوه بر انواع پرندگان بومی، پرندگان غیربومی تحت حفاظت که از مناطق سردسیری، به خصوص اروپای مرکزی جهت زاد و ولد و یا زمستان گذرانی به این منطقه خوش آب و هوا سفر می‌کنند، مشاهده شده اند.

  استیل باید برای استفاده بهتر مردم آماده شود

«دکتریونس رنجکش کیسمی» فرماندار شهرستان مرزی بندر آستارا در جریان بازدید از چگونگی اجرای پروژه بهسازی زیر ساخت اطراف این تالاب، اظهار کرد: برنامه ها و اقدامات بهسازی تالاب استیل باید متناسب با نظر کارشناسان باشد تا این محیط طبیعی به حیات خود ادامه دهد و هرگونه اشتباه در بهسازی که موجب تغییر در اکوسیستم آن شود، قابل قبول نیست.

وی ضمن تشکر از شهرداری آستارا برای انجام این اقدام، خاطر نشان کرد: شهرداری باید در هماهنگی با سایر دستگاه های مسئول نسبت به پیشبرد اهداف و برنامه های تعریف شده اقدام نماید.

وی افزود: استیل یک محیط طبیعی استثنایی در منطقه هست که باید آن را برای استفاده بهتر مردم آماده کرد و این محیط باید دارای ارزش اقتصادی باشد.

فرماندار آستارا با تأکید بر اینکه تالاب هایی چون استیل، علاوه بر دارا بودن ارزش های طبیعی باید از ارزش های اقتصادی آنها نیز استفاده کرد، گفت: این مهم در تطبیق طبیعت با بهره وری درست امکان پذیر می باشد.

وی در این بازدید که جمعی از مسوولان شهرستان وی را همراهی می کردند، خطاب به محیط زیست، آب منطقه ای، منابع طبیعی و آبخیزداری، جهاد کشاورزی و شهرداری توصیه کرد: استیل متعلق به هیچ دستگاه و شخص خاصی نیست و سازمان ها باید در کنار وظایف سازمانی خود منافع ملی و عمومی را در این پروژه ببیند تا با تشکیل کارگروه تخصصی و همگرایی های لازم نسبت به هرچه بهتر اجرایی شدن این پروژه همکاری کنند.

  تالاب استیل جزء مناطق شکار ممنوع است

«محمدرضا روشنی» رئیس اداره حفاظت محیط زیست آستارا در مصاحبه های خود عنوان کرده است که تالاب استیل، جزء مناطق شکار ممنوع است و شهرداری آستارا بدون اخذ مجوزهای قانونی اقدام به اجرای طرح گردشگری در آن کرده است.

وی با اشاره به اینکه با حضور مأموران یگان حفاظت، از ادامه طرح جلوگیری شد، توضیح داد: این طرح گردشگری ابتدا باید توسط اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تأیید و سپس برای بررسی نهایی به ادارات متولی و حفاظت محیط زیست ارائه شود.

وی افزود: اداره حفاظت محیط زیست، مخالف اجرای طرح گردشگری در تالاب استیل نیست ولی باید بر اساس مجوزهای قانونی و بنا به تأکید فرماندار آستارا، مبتنی بر حفظ زیست بوم آن اجرا شود.

با مطالعه توضیحات بالا و استناد به تعریف "مناطق شکار ممنوع" که قید شده است، «در زیستگاه هایی با ویژگی های بارز که جمعیت جانوری آنها به دلیل شکار بی رویه رو به کاهش است و از این رو به حمایت نیاز دارند، برای مدتی محدود و به طور معمول 3 تا 5 سال، شکار ممنوع می شود»، به بیان چند نکته می پردازیم.

  معضلات و آسیب های بارز این تالاب

با توجه به اینکه ضلع شرقی این تالاب در موازات دریای کاسپین (خزر) و کریدور مهاجرت شمال – جنوب پرندگان مهاجر قرار گرفته است، وجود چندین ردیف پشت سرهم دکل برق فشار قوی، موجب تلف شدن و مصدومیت تعداد کثیری از پرندگان در هنگام فرود، به خصوص در روزهای مه آلود، بارانی و برفی می شود که پیگیری جابجایی این دکل ها، در اولویت بندی برنامه های حمایتی دست اندرکاران ذیربط، به خصوص محیط زیست و  NGO ها گنجانده نشده است.

قرار گرفتن مزارع عظیم کشت برنج در اراضی شمالی و جنوبی این تالاب سبب شده است تا به شکل بی رویه و بدون ملاحظه ای از آب آن برای آبیاری مزارع مذکور استفاده گردد که این برداشت طی سالیان گذشته مسبب خشک شدن فصلی بخش عظیمی از آن و حتی تلف شدن ماهیان موجود گردیده است که وقوع این حادثه در تابستان سالجاری هم دور از انتظار نیست.

صدها متر مربع از حریم خشکی و آبی جنوب شرقی این تالاب به مدت بیش از دو دهه توسط هتل موجود در آن منطقه محصور و مسدود شده است که هیچ واکنشی را تاکنون در راستای بازگشایی حریم قانونی تالاب از سوی هیچ ارگان ذیربطی شاهد نبوده ایم.

به تعطیلی کشاندن بازار سنتی "بایرام بازاری" در خیابان های اطراف امامزادگان ابراهیم (ع) و قاسم (ع) و انتقال آن به اراضی ضلع شمال شرقی استیل در روستای غلام محله و ارتقای آن از تشکیل در پنج روز سال به "پنج شنبه بازار" هفتگی نیز موجب انباشته شدن تل عظیمی از زباله به خصوص پلاستیک های تجزیه ناپذیر در بخش وسیعی از این تالاب می شود که هیچ واکنش و اعتراضی را به جز حرکت های نمادین جمع آوری زباله در فصلی یک بار از سوی دوستداران محیط زیست نمی بینیم.

در کنار این بی توجهی ها، نباید بی توجهی به واقع شدن بیش از سه دهه ای یک معدن در ضلع غربی و بهترین چشم انداز استیل که علاوه بر تخریب بخش وسیعی از کوهستان های آن منطقه، قلعه تاریخی و چند صد ساله موجود در آن منطقه را که به نام "تک آغاج" به شکل کامل تخریب کرده است را از قلم بیاندازیم.

علاوه بر این معضلات، نمی توان قرار گرفتن ضلع غربی این تالاب در طرح احداث خط آهن بین المللی آستارا – رشت که با آغاز اجرای آن بخش عظیمی از منطقه فوق تخریب خواهد شد را نادیده بگیریم.

دیوار کوتاه شهرداری آستارا در پذیرش هجمه انتقادات

با بررسی مسایل بالا و درک اهمیت هر یک از موضوعات مطرح شده در بر هم خوردن چهره طبیعی تالاب زیبای استیل، مخاطبان باید با نگاهی متفاوت و به شکل بی طرفانه، چگونگی و نوع ادبیات هجمه های وارد شده در زمینه بهسازی جاده خاکی با هدف ایجاد پیست دوچرخه سواری طبیعی توسط شهرداری بندر مرزی آستارا که ارگانی برای مدیریت یک منطقه مهم توریستی می باشد را ارزیابی نمایند.

در ادامه با مطالعه آرشیو اخبار، تصاویر و مستندات منتشر شده از این تالاب، چندین سوال در اذهان عمومی نقش می بندد که «چرا با وجود آگاهی کامل متولیان امر از مشکلات ریشه ای این تالاب، اقدامی تأثیر گذار و در خور شأن مردم شهرستان در این منطقه انجام نشده است؟!»، «آیا با زیر سوال بردن بهسازی جاده خاکی استیل، مرتفع نمودن مشکلات مهم آن در حاشیه قرار نمی گیرد؟!»، «آیا بررسی نوع انتقادات از شهرداری، ذهن ها را به ناکامی عده ای در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا سوق نمی دهد؟!» و «چرا این حساسیت ها را در نجات برکه شیلات و تالاب بسیار مهم از نظر میزبانی پرندگان مهاجر "آق" شاهد نیستیم؟!» از آن جمله اند.

در پایان باید اذعان کرد: با توجه به اینکه شهرداری آستارا، سازمان حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و حتی شیلات بیش از سایر دستگاه ها صلاحیت تولیت این تالاب را دارند، ولی چرا مسئولیت مدیریت آن به "آب منطقه ای" سپرده شده است؟!

ایسنا، منطقه گیلان - رامین بشرویه


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: