• یکشنبه ۲۸ خرداد ماه، ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۲
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 963-69989-5
  • خبرنگار : 19
  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

مدرس حوزه علمیه قم:

توبه نسخه درمان تزلزل ایمان است

مدرس حوزه علمیه قم یکی از نسخه های درمان تزلزل ایمان را توبه دانست و گفت: تمامی افراد در هر سطحی و هر مرحله ای که هستند به مرتبه ای از توبه نیازمندند.

به گزارش ایسنا منطقه گیلان، حجت الاسلام والمسلمین فرزاد صیادی، مدرس حوزه علمیه قم در مراسم احیای شب قدر تحت عنوان «بوی خوش خدا» که در جوار شهدای گمنام مدفون در پردیس دانشگاه بنت الهدی صدر(تربیت معلم) رشت برگزار شد، با بیان اینکه طبق آیات قرآن و روایات یک حیات حقیقی داریم که به شرط داشتن ایمان و به برکت انجام عمل صالح به این نوع حیات و زندگانی نائل می شویم، اظهار کرد: این حیات حقیقی و طیبه همان حیات ایمانی است که اگر انسان بتواند خلقیات خود را در جهت انجام رفتار متناسب با مقام انسانیت اصلاح کند و این انسجام را در وجود خویش به وجود آورد از آن بهره خواهد برد.

وی با بیان اینکه در کلان علما و بزرگان دینی هر یک از اعضا و اجزای بدن، ایمان مختص به خود را دارد که با کنترل جمعی آنها، آدمی به حیات طیبه دست پیدا می کند، افزود: دلیل صورت پذیرفتن گناه توسط اعضای بدن، عدم وجود ایمان در همان عضو است که منجر به تزلزل ایمان شخص می شود و انسان از حیات حقیقی فاصله می گیرد لذا  باید مراقب ایمان تک تک اعضای بدن بود.

این کارشناس دینی تقوا را به معنی کنترل فکر، هیجان، رفتار، گفتار و... دانست و تصریح کرد: یکی از دلایل تزلزل در ایمان، توجه شخص به لذات کاذب است و برای درمان آن باید تقوا را در خود تقویت کرد.

حجت الاسلام صیادی یکی دیگر از نسخه های درمان تزلزل ایمان را توبه دانست و گفت: در مناجات تائبین، امام سجاد(ع) می فرمایند «خدا زنده ام کن با توبه...». همچنین خداوند در قرآن خطاب به پیامبر(ص) می فرماید «قرآن برای زندگان انذار است» که در واقع مقصود از زندگان همان انسان هایی هستند که در مسیر حیات طیبه گام بر می دارند و شامل تمام انسان ها نیم شود.

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات شیطان وسوسه انگیزی در قلوب انسان ها و دعوت آنها به گناه است، عنوان کرد: شیطان مدرکات و مفهومات ذهنی انسان ها را تغییر می دهد. در واقع ابتدا فکر شخص را آلوده و منحرف کرده تا مقدمات انحراف رفتار او را فراهم آورد و لذا باید فکر قوی و پاکیزه داشت. گناه باعث اختلالات روانی در فرد می شود و توبه درمان آن و باعث کسب آرامش است، اما باید به این باور رسید که وقتی توبه نمودیم خداوند می پذیرد، زیرا خداوند چون توبه پذیر است.

مدرس حوزه علمیه قم ادامه داد: خدا وقتی بخواهد کسی را رها کند، محبت خود را از او می گیرد و محبت یک مخلوق را در دل او می اندازد، اما اگر شخصی بخواهد به سمت خدا بیاید و اهل ایمان و عمل صالح شود، خداوند خواسته های او را مستجاب می کند و محبت خود را در دل او می اندازد و نعمت های خود را نصیبش می گرداند و این همان حیات طیبه است.

وی با بیان اینکه حیات طیبه یعنی اینکه به خدا می گوییم ما می خواهیم برای تو باشیم، خاطرنشان کرد: استغفار حقیقتی است که 6 مقدمه دارد. روح برای آرامش نیاز به یک کششی دارد که متعلق به آن باشد و از آنجایی که مبدا آفرینش روح عالم غیب و ملکوت است لذا متعلقات دنیوی آرامش دهنده روح نخواهد بود و تنها راه آرامش روح ارتباط با خداست. بر این اساس اولین قدم ارتباط با خدا، آشتی با باری تعالی است و اولین مرحله قدم برای آشتی، توبه و بازگشت است.

حجت السالام صیادی با بیان اینکه توبه عبد بین دو توبه خداوند قرار گرفته است، متذکر شد: کسی توفیق توبه پیدا می کند که خداوند به او عنایت کند. در واقع خداوند اول توبه را دل فرد می اندازد و به او اجازه می دهد که توبه کند و دوم اینکه پس از توبه فرد، گناهان او را می بخشد لذا برای اینکه بتوانیم به تعادل برسیم و آرامش پیدا کنیم و حالمان بهتر شود نیاز به توبه داریم. تمامی افراد در هر سطحی و هر مرحله ای که هستند به مرتبه ای از توبه نیازمندند.

این کارشناس دینی پشیمانی از گناه را شرط رسیدن به توفیق توبه دانست و اضافه کرد: در روایتی از امام صادق(ع) آمده است «هیچ بنده ای نیست که گناهی انجام دهد و پس از گناه پشیمان شود و سپس استغفار کند که خداوند بین زمان  پشیمانی و استغفار گناه او را نبخشد...» لذا یکی از دلایل بخشش خداوند زمان پشیمانی بنده بعد از گناه، محرک بودن حالت پشیمانی برای ترک گناه است.

وی یادآور شد: پشیمانی یک حالت روحی و روانی است که به دلیل ایجاد عذاب وجدان در انسان پس از گناه، موجبات ترک رفتار یا عمل را فراهم می کند و شخص را به مرحله ترک گناه می رساند. کسی سلامت روانی ندارد که امکان کنترل خود را نداشته باشد.

حجت الاسلام صیادی تصریح کرد: مدت هاست که اندیشمندان غربی به دنبال درمانی برای این حالت انسان هستند تا شخص بتواند کنترلی بر روی اعضا و افکار خود داشته باشد و این در حالی است که حضرات معصومین(ع) که طبیبان و روانشناسان حقیقی عالم هستند فرموده اند «تا وقتی که این حالت پشیمانی در انسان نمیرد، شخص نمی تواند کنترل اعضا و افکار خود را بدست گیرد». همچنین در روایات آمده است که صعود جایگاه بنده ای که ناخواسته گناهی مرتکب شود سپس پشیمان شده و به درگاه خدا توبه کند و آن عمل را ترک کند از بنده ای که گناهی مرتکب نمی شود و مدام عبادت می کند راحت تر است، زیرا امکان ایجاد غرور در کسی که گناهی مرتکب نمی شود بسیار بالاست.

وی با اشاره به نهج البلاغه امام علی(ع)، پشیمانی از گذشته، عزم و تصمیم بر ترک گناه، انجام واجبات و حق الله، از بین بردن گوشت های بدن در صورتی که از مال حرام بوده باشد از طریق ریاضت، ادا کردن حق الناس و عادت دادن بدن به طاعت خداوند همانطور که به گناه عادت کرده بود را مراحل شش گانه استغفار برشمرد.

مدرس حوزه علمیه قم ادامه داد: گاهی آنقدر دلبسته دنیا می شویم و لذت های دنیا ما را به خود وابسته می کند که فراموش می کنیم متعلق به این دنیا نیستیم و برای ارزش های والاتر آفریده شده ایم لذا بعضی اوقات کارهایی می کنیم که آلودگی هایی برای ما در پی دارد و نیازمند نظافت هستیم.

وی یکی از راه های نظافت وجود را توبه دانست و گفت: برای توبه دو لازمه و مقدمه وجود دارد. اول پشیمانی است که موجب تحول روحی و روانی در انسان می شود و عذاب وجدان می آورد و دوم استغفار است که شرایط همان مراحل شش گانه است لذا وقتی انسان توبه کرد و مورد بخشش قرار گرفت، کم کم حیات حقیقی در او شکل می گیرد، حالش خوب شده و کسالت و غم و اختلالات روانی از بین می رود، زیرا توبه باعث ارتباط مجدد با خدا و تنها راه آرامش حقیقی است.

حجت الاسلام صیادی عنوان کرد: اگر انسان از طریق تعلقات دنیوی به آرامش رسید بداند که آنها به عنوان مسکن عمل می کنند و درمان و علاج کار نیستند. تنها راه و درمان ارتباط با خداست و برای ایجاد این ارتباط نیاز به توبه می باشد، زیرا بعد از توبه، خدا در وجود انسان ظهور و بروز پیدا می کند.

وی اضافه کرد: اگر می بینیم هنوز خدا در وجود ما لمس نمی شود، بدین دلیل است که مانعی برای لمس آن وجود دارد. پس باید موانع را برداشت و مسیر مسدود را باز کرد و تنها راه برداشتن موانع زدودن قلب از آلودگی ها از طریق توبه است.

مدرس حوزه علیمه قم با بیان اینکه باید از خدا بخواهیم که در برابر وسوسه های شیطان نفوذناپذیر باشیم، خاطرنشان کرد: اگر با توبه و پشیمانی و با تمسک به عزت خدا نتوانیم به حیات طیبه برسیم، استمرار گناه برای انسان سه آسیب و اثر از جمله ایجاد اختلالات روانی، ظهور به صورت مکافات در زندگی دنیوی و ظهور به صورت عذاب روز برزخ در پی خواهد داشت لذا استغفار از خطا موجب ریزش گناهان می شود.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: